Opfrisdag Basistraining VVE

Voor pedagogisch medewerkers

  • Is jouw Basistraining VVE al een tijdje geleden en heb je behoefte aan het opfrissen van de uitgangspunten en werkwijze?
  • Heb je behoefte aan uitwisseling van ervaringen in de praktijk?
  • En heb je behoefte aan het vergroten en versterken van je eigen vaardigheden?

Kom dan naar de Opfrisdag Basistraining VVE !

Programma

  • Een leerzame dag die geënt is op de Basistraining VVE.
  • De essentie en werkwijze van de gehele (en vernieuwde) basistraining komt aan de orde.
  • Naast het vergroten en opfrissen van kennis komen je eigen vaardigheden aan bod. We zijn zowel theoretisch als praktisch bezig.

Wanneer?

Maandag 11 oktober 2021, aanvang 09:30 uur en eindtijd 16:00 uur.
Donderdag 25 november 2021, aanvang 09.30 uur en eindtijd 16.00 uur.

De training gaat door bij voldoende aanmeldingen.

Trainers

De training wordt gegeven door Marlies van Dolderen of Peter de Vries.

Kosten

€255,= per deelnemer

Annuleringskosten

Tussen 4 weken en 1 week voor aanvang van de training: administratiekosten € 75,=
Vanaf 1 week voor aanvang training: geen restitutie meer mogelijk.

 

Aanmelden 

Aanmelden Opfrisdag Basistraining VVE

  • Deelnemer gegevens

 

Wil je meer weten hierover?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

Hoe kun je nog beter luisteren?

Heb je ook het gevoel dat er niet altijd goed naar je wordt geluisterd?
Merk je zelf dat je de ene keer beter luistert dan de andere keer? 

Luisteren is een onzichtbare en tegelijkertijd hele belangrijke kwaliteit. Niemand vertelt je hoe je luistert, terwijl we merken dat het heel belangrijk is dat er goed naar je geluisterd wordt. Wil jij graag dat iemand (beter) naar jou luistert? Wil je zelf beter leren luisteren of ken je iemand die beter wil leren luisteren? Zowel op individueel als op groeps-/teamniveau kun je hier ervaring in opdoen en met feedback aan de slag gaan.

Workshop

In de workshop 'Luisteren in de schijnwerpers' leer je door middel van ervaringsoefeningen hoe je nóg beter kunt luisteren. We beginnen met onderzoeken wat wij 'goed luisteren' vinden. Je ervaart wat beter luisteren je oplevert en je ontdekt wat je valkuilen zijn. Je leert ook welke keuzes je vooraf en tijdens het luisteren kunt maken om beter te kunnen luisteren. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van voldoende tijd, aan stil zijn, aan het uitstellen van je oordeel en het geven van adviezen. Hoe kun je echt nieuwsgierig zijn naar wat de ander beweegt?

Als je je meer bewust bent van je eigen luister-kwaliteiten dan kun je deze meteen gebruiken in je eigen communicatie. Wanneer we goed kunnen luisteren dan lukt het ons om de ander, een volwassene of een kind, beter te begrijpen. En als we elkaar beter begrijpen dan wordt de wereld zoveel prettiger, dan is er meer begrip voor elkaar.

Je kunt dat wat je leert tijdens de workshop gebruiken in bijvoorbeeld een teamoverleg. Ook kun je in de klas met kinderen werken aan het beter naar elkaar leren luisteren. Luisteren is niet alleen gehoorzamen! Door het luisteren, als onzichtbare vaardigheid, meer zichtbaar te maken wordt ook het belang hiervan groter.

 

Wil je hier meer over weten?
Neem dan contact op met Bianca Vlaar.

 

"Luisteren is als kwaliteit vaak onzichtbaar maar wanneer iemand echt naar je luistert dan voel je dat. Daarom vind ik dat het aanleren van de kwaliteit luisteren meer aandacht verdient!" - Bianca

Heb je vragen of wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Bianca.

Bianca Vlaar
Consulent Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen

06 - 31 63 16 09

bvlaar@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Deze inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken:

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep donderdag 7 september

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep 7 september

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep donderdag 26 augustus

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep 26 augustus

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep dinsdag 15 juni

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep dinsdag 15 juni

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep donderdag 3 juni

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep 3 juni

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Vreedzaam Amsterdam

Uitnodiging eerste Meet-up Vreedzaam Amsterdam 2021 

Beste Vreedzame Amsterdammer,

Wellicht kennen we elkaar nog niet, maar juist dan is dit een mooie kans om elkaar te ontmoeten en leren kennen. Zet jij je in Amsterdam in voor burgerschap, doe jij mooie dingen voor onze kinderen, onze jongeren en voor de buurt? Dan hoor jij er ook bij, als onderdeel van Vreedzaam Amsterdam.

De afgelopen jaren is Vreedzaam Amsterdam ontstaan als samenwerking tussen een aantal partijen, in Oost, Noord en West, maar in 2021 gaan we doorgroeien naar een beweging in de gehele stad, een plek waar de dragers van de Vreedzame Scholen en de Vreedzame Wijken samen kunnen komen. Een beweging voor een ieder die zich inzet voor burgerschap in Amsterdam en zich laat inspireren door het Vreedzame gedachtegoed.

Dat is ook wat we met deze beweging willen doen, elkaar leren kennen en elkaar inspireren. Ideeën uitwisselen, successen van elkaar vieren, maar ook een plek om elkaar om advies of hulp te vragen. Daar bieden we verschillende mogelijkheden voor:

Meet-ups

Dit jaar organiseren we een aantal meet-ups. Steeds met een ander thema, steeds met inspirerende sprekers vanuit ons netwerk en altijd met veel ruimte voor onderlinge ontmoeting, uitwisseling en gezelligheid. Voorlopig online, maar wij kijken ook al uit naar de eerste Vreedzame nazit samen als we weer samen kunnen komen.

De eerste meet-up is op 29 maart: 'Wij horen bij elkaar - juist nu', van 15.30 uur tot 17.00 uur. Hier gaan we onderling onze inspiratie delen. Hoe heb jij aan deze pijler gewerkt de afgelopen maanden online en hoe geef je het nu weer vorm als je weer bij elkaar kan komen. In de klas, met de kinderen, met jouw groepen en met jouw eigen team. Ter inspiratie delen NurLimonade en de Willibrordschool enkele van hun best practices.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

 

Facebook groep

We hebben een eigen Facebookgroep, om met elkaar te delen, elkaar vragen te stellen en elkaar te ontmoeten. Klik hier om je aan te melden als lid.

Contactlijst

Via onze website, www.vreedzaam.amsterdam, kan je je aanmelden voor onze contactlijst, zodat je meteen op de hoogte wordt gehouden van nieuwe meet-ups, workshops en de studiemiddag die wij gaan organiseren.

Week van Vreedzaam Amsterdam

Deze hebben wij in 2020 voor het eerste georganiseerd, op onze website is dit terug te zien: klik hier. Deze week gaan we ook in 2021 organiseren, waarbij we jou graag betrekken.

Het ontstaan

In 2018 zijn de eerste stappen al gezet door Vreedzaam Amsterdam, hiervan is een verslag gemaakt door de kinderen onder begeleiding van NurLimonade, wil je hun veslag zien? Klik dan hier voor hun reportage.

Welkom bij Vreedzaam Amsterdam en hopelijk ontmoeten we jou snel, bijvoorbeeld bij de Meet-up op 29 maart.

 

Met Vreedzame groet,
Namens Vreedzaam Amsterdam

Annemiek van Vliet, Bas Zwiers, Jolanda Deriga, Fleur Runeman, Mirjam van der Ven en Carla Hoekenga

 

Website Vreedzaam Amsterdam: www.vreedzaam.amsterdam

 

De Vreedzame School

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Het traject is school specifiek en op maat. Het ABC beschikt over gelicenseerde Vreedzame School trainers. De Vreedzame School is opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugdinstituut voor effectieve jeugdinterventies.
Lees hier meer over het programma van De Vreedzame School.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Ritha 

ECHA gekwalificeerde opleiding

Zijn er veel hoogbegaafde leerlingen op jouw school en wil je hen blijven uitdagen?

Een expert op het gebied van Hoogbegaafdheid biedt dan uitkomst.
De ECHA-opleiding ken je wellicht al. Deze opleiding is doorontwikkeld tot een nieuwe, state-of-the-art opleiding op het gebied van hoogbegaafdheid: Radboud International Training on High Ability (RITHA). Deze RITHA-opleiding wordt door mede-opleiders Radboud Universiteit, De CED-Groep en Het ABC aangeboden in een verkorte, Nederlandstalige variant, genaamd RITHA Practitioner. In deze ECHA gekwalificeerde opleiding zijn wetenschappelijke inzichten vertaald naar praktische toepassingen voor in de klas en daarbuiten. Wie deze opleiding heeft gevolgd, is expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Je hebt dan alles in huis om leerlingen met deze specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften te begeleiden. Lees hier voor meer info en aanmelden.

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Praktijkervaring kinderen

Het verhaal van Zoë

Onderwijsadviseur Frances Hobden begeleidt Zoë (8 jaar) sinds begin november. Ze zit net 1,5 jaar op deze school, de school waar ze eerst op zat moest sluiten. Hier heeft ze twee jaar op gezeten. Op haar vorige school heeft ze vaak te horen gekregen dat ze dingen niet kan, niet slim is en er was een negatief pedagogisch klimaat. Op de nieuwe school vindt ze het ontzettend moeilijk om door te zetten als het moeilijk gaat en raakt ze snel gedemotiveerd of boos als iets niet gaat zoals ze wilt of niet lukt (schoolwerk, maar ook spelen). Ze vindt het lastig wanneer ze negatieve emoties heeft (boos, verdrietig, gefrustreerd) om weer tot rust te komen, blijft hier lang in hangen.

Frances: "Ik ben 4 keer in de week op school, twee keer als ondersteuning van de leerkracht in de klas en twee keer een individuele sessie. We werken met name aan de growth-mindset (Fixie & Growie, kwaliteitenspel, helpende gedachten etc). Langzaamaan zien we (leerkracht, ouder en ik) een mooie switch die wordt gemaakt. Ze zegt nu af en toe dingen zoals ‘Is niet erg, ik probeer het gewoon nog een keertje’ of ‘ ik snap dit niet juf, kunt u me helpen?’. Eerder zou dit niet zo snel gebeuren! Ze zou boos worden, geen hulp vragen aan juf of een klasgenootje ‘de schuld geven’ dat ze niet geconcentreerd kon werken en het dus niet af heeft. Ze was erg bang om straf (schuld) te krijgen als ze iets niet goed had gedaan, ze had op haar vorige school geleerd dat het dan hielp om onwaarheden te vertellen en andere klasgenootjes hiermee op te zadelen. Samen met de leerkracht en moeder hebben we bewust ingezet op positieve helpende gedachten en ze leert nu door ervaring dat het niet erg is om iets niet meteen te snappen, dat je best doen genoeg is soms! Van resultaatgericht naar procesgericht. Doordat ze een growth-mindset begint te ontwikkelen zit ze ook lekkerder in haar vel, kan ze beter omgaan met negatieve emoties en heeft ze een positievere rol in de groep. Heel mooi om te zien. Vorige week ook een fijn telefoongesprek met moeder hierover gehad, ze is apetrots op haar dochter.

Naast het werken aan de growth-mindset doen we oefeningen en spelletjes die te maken hebben met emotie-regulatie en hebben we veel gesprekjes over gevolgen van bepaalde gedragingen en lief zijn voor elkaar."

Het verhaal van Mert

Mert zit in groep 6 en is een hele vrolijke, sociale jongen die goed kan vertellen. Zijn leerkracht ziet dat Mert snel afgeleid is en het liefst de hele dag kletst met de kinderen die naast hem zitten. Daardoor houdt Mert andere kinderen van het werk af en lukt het hem zelf ook niet goed om te beginnen aan een opdracht. Soms heeft Mert ook niet de motivatie om aan een opdracht te beginnen. Daarom hebben we samen aan de hand van mindsetkaarten veel gepraat over waarom we leren, waarom we fouten moeten maken en waarom oefenen belangrijk is. Verder hebben we opdrachten en trucjes bedacht om niet afgeleid te raken in de les en door te zetten als een opdracht lastig wordt.

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…
In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag”
– de meester van groep 5

 

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

 

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti
Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:
Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Lara Giesselbach
Onderwijsadviseur

31 6 57 212798

lgiesselbach@hetabc.nl

Mijn profiel