Virtuoze leraar van het jaar

Welke leraar vind jij nou écht bijzonder?

We kunnen ons allemaal nog wel die éne bijzondere leraar herinneren….
Iemand die niet alleen goed les geeft, maar ook oog heeft voor wie je bent en wat je op dat moment nodig hebt.
Wie zijn deze mensen, wat drijft ze en wat doen ze nou anders dan anders?

Heb jij ook zo’n bijzondere ervaring met een specifieke leraar? Deel dit dan met ons én andere onderwijsprofessionals, zodat we elkaar kunnen blijven inspireren. Onderaan deze pagina staat het formulier waarmee jij een leraar op kunt geven. Je kunt het formulier ook meerdere keren invullen.

Geerthe Schilder – Virtuoze Leraar 2018

Tijdens ons Symposium “Ethiek en de leraar – Hoe doe je het juiste in een veeleisende en ongeduldige tijd?” op 21 juni 2018, werd Geerthe Schilder van De Pinksterbloem. “Geerthe werkt met hart voor alle kinderen op cognitief en praktisch gebied en weet bij alle kinderen aan de juiste knoppen te draaien. Geerthe ziet altijd de kansen van een kind en dat voelen zij ook. Ondanks de grote verschillen in de leerlingenpopulaties die zij lesgeeft, zorgt zij er in alle gevallen voor de deze leerlingen gezien, herkend en erkend worden en dat van haar krijgen wat zij nodig hebben.”

Hoe herken je zo’n virtuoze leraar?

Een virtuoze leraar is een onderwijsprofessional die vanuit zijn professioneel kompas werkt, en hierbij o.a.:

  • de brede vorming van leerlingen centraal stelt
  • passie heeft voor het vak en de ontwikkeling van leerlingen
  • vanuit waarden werkt en daarin een rolmodel is
  • kwaliteiten en talenten van leerlingen ziet en waardeert en zorgt dat kinderen deze kunnen inzetten
  • reflecteert op het eigen handelen, zich onderzoekend op stelt en zich afvraagt wat het goede is om te doen in de gegeven situatie
  • aanjager is van nieuwe ideeën of deze zelf ontwerpt en daar anderen in meeneemt, maar ook kan stoppen met dingen als het niet de opbrengst heeft die werd verwacht
  • creatief is in benaderingswijze en lef toont om te doen
  • een gelijkwaardige relatie met ouders heeft en invulling geeft aan educatief partnerschap

 

Virtuoos is: Goed onderwijs voor alle leerlingen. Bespreekbaar maken van lastige onderwerpen. Boven de stof staan en je hart laten spreken, iedere dag weer. Leerlingen toerusten en het vertrouwen geven dat ze het verschil kunnen maken. Ieder op een eigen manier. Deze leraren kunnen het en doen het. Ze zijn een voorbeeld voor kinderen. Om te beginnen als leraar, maar vooral als mens.

 

Wie waren eerder al Virtuoze Leraar van het Jaar?

2016 – Ai-lan Cruden, leerkracht H. Kraemerschool
“Zij beschikt over een geweldige professionaliteit en maakt een fundamenteel verschil voor de leerlingen.”

Team Amsteltaal “Meer doen dan van je gevraagd en verwacht wordt, voor een groep die zonder hulp vergeten zou kunnen worden.”

 

2015 – Emin Kececi, o.a. ROC docent emin
Emin zegt zelf over deze nieuwe titel: “Virtuoze Leerkracht van het Jaar zijn is een soort opstapje voor jezelf om onderwijsplannen werkelijkheid te laten worden. Je dromen omzetten in actie is moeilijk, maar voor mij is het toch gelukt. Voor vele docenten en studenten was ik een inspiratiebron geweest in de afgelopen jaren en dat gaf mij energie. Van lezingen geven tot in het panel zitten over het onderwijs, MBO studenten een podium bieden wat zij nooit vergeten, ICT studenten een dagje meenemen naar Google in Dublin, waarbij er enkelen gevraagd werden om een traineeship te volgen. Dream Big Make a Difference”.

joska

 

2014 – Joska Welboren, leerkracht Rosj Pina
Dit werd er over Joska gezegd: “Ze is de beste, leukste, liefste, grappigste, slimste, sportiefste, creatiefste, super duper aardigste juf van de hele wereld!” “Zij helpt ze (de leerlingen) een stap verder.” Bekijk hier het interview van Heleen Bouwmans in 2014 met Joska.

Een bijzondere leraar aanmelden

Vul svp onderstaand formulier in als je een bijzondere, virtuoze leraar op wil geven.

Nominatie virtuoze leraar

One response to “Virtuoze leraar van het jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *