Cursus Begaafdheid in de klas

Heb je een leerling in je groep zitten waarbij je (hoog)begaafdheid vermoedt, maar weet je niet zeker waar je precies op moet letten? Heb je leerlingen die je meer uit wilt dagen, maar weet je niet wat je hen kunt aanbieden? Vraag je je wel eens af of het beter is om een leerling te laten versnellen? Deze cursus geeft je antwoord op alle vragen rondom het signaleren, begeleiden en bieden van de juiste oplossingen voor begaafde leerlingen in je klas.

100401dws086-klein

Voor wie?

Voor leerkrachten én plusklasleerkrachten van de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Deze training is geschikt voor zowel leerkrachten die relatief weinig kennis van en ervaring met (hoog)begaafdheid hebben, als voor leerkrachten die al enige theoretische kennis bezitten, maar behoefte hebben aan verdieping en praktische handvatten voor in de klas.

Programma

In vier bijeenkomsten gaan we met elkaar aan de slag met de wereld van de begaafde leerling. De cursus is een balans tussen theoretische onderdelen en praktische werkvormen, waarbij deelnemers zelf de uitdagende werkvormen en activiteiten gaan ervaren. De elementen uit deze cursus sluiten aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden.

  • Bijeenkomst 1: Theorie en achtergrond
    Tijdens deze bijeenkomst gaan we in op de achterliggende theorie van (hoog)begaafdheid. We kijken naar de modellen, naar kenmerken en risico’s en we onderscheiden de vooroordelen van de feiten.
  • Bijeenkomst 2: De praktijk op school
    Tijdens deze bijeenkomst zoomen we in op de belangrijkste leerkrachtcompetenties en behandelen we de thema’s compacten, verrijken en versnellen.
  • Bijeenkomst 3: Praktische werkvormen in de groep
    Tijdens deze bijeenkomst gaan de leerkrachten zelf aan de slag met een aantal werkvormen en lesactiviteiten die hij/zij vervolgens zelf in de groep kan inzetten.
  • Bijeenkomst 4: De verdieping
    In deze laatste bijeenkomst behandelen we een aantal verdiepende aspecten, zoals mindset van Carol Dweck, de profielen van Betts & Neihart en aspecten in relatie tot ouders.

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten

Resultaten

Na deze cursus ben je goed in staat om de begaafde leerlingen in je klas te herkennen en signaleren. Daarnaast heb je voldoende handvatten om de leerling meer uit te dagen, waardoor je beter tegemoet komt aan zijn/haar onderwijsbehoeften. (Hoog)begaafde kinderen worden beter (h)erkend en kunnen zich optimaal ontwikkelen.

Deze cursus is gevalideerd door Registerleraar (16 RU).

Data & locatie

Deze cursus bestaat uit vier bijeenkomsten en kan zowel bij Het ABC als op locatie worden gegeven. Ook is maatwerk mogelijk.

Trainers: Jaap Verouden en Annelies de Muijnck

Kosten

€ 335,- voor de gehele cursus (incl. cursusmap).

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden.
Vul bij interesse in deze cursus svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Cursus Begaafdheid in de klas

  • Aanmeldformulier Cursus Begaafdheid in de klas

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

"Ik heb veel aan de cursus gehad en het geleerde pas ik niet alleen toe voor mijn hoogbegaafde leerlingen. Ik ben ervan overtuigd dat ik door de cursus iedere leerling hoger in wil schatten wat zijn/haar mogelijkheden betreft. En de aangereikte werkvormen zijn toepasbaar en aanpasbaar op ieder niveau."

Deelnemer cursus Begaafdheid in de Klas 2016