Workshops ‘Kiene Kleuters’ (deel 1, 2 en 3)

Wil je informatie over het signaleren, de begeleiding en verrijking van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Wil je weten wat hun behoeften zijn op sociaal-emotioneel en didactisch gebied? Wil je leren hoe je hen meer kunt uitdagen met behulp van het reguliere materiaal binnen je klaslokaal? Leer in deze workshops welke concrete werkvormen en methodieken je kunt toepassen in de klas om de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong meer uit te dagen en daarmee beter aan te sluiten bij hun ondersteuningsbehoeften.

Essentie

Tijdens de drie workshops wordt theorie en praktijk op een natuurlijke wijze met elkaar vermengd. We behandelen daarbij onder andere de volgende onderwerpen:

  • Signaleren van de ontwikkelingsvoorsprong
    • Kenmerken
    • Risico’s
  • Verkennen van de manier van denken;
    • Mindset
    • Theory of Mind
    • Executieve functies
  • Stimuleren signaleren
  • Onderzoekend leren
  • Compacten, verbreden en verrijken (vanuit educatieve behoeften)
  • Vervroegde doorstroming / versnellen
  • Concreet uitdagen met behulp van:
    • Denksleutels
    • Taxonomie van Bloom
    • Venn-diagram
    • Denkhoeden
    • Praatplaatjes
    • Smartgames
    • MIND-opdrachten

Resultaten

  • Je kent de kenmerken van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Je kent de risico’s die kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong lopen
  • Je weet hoe je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (stimulerend) kunt signaleren
  • Je kent de mindsettheorie van Carol Dweck en weet op welke manier je hier invloed op uit kunt oefenen bij je leerlingen.
  • Je bent op de hoogte van de Theory of Mind en kunt dit in je groep herkennen
  • Je kent de voor- en nadelen van vervroegde doorstroming en kunt deze overweging gemakkelijker maken
  • Je kunt verschillende uitdagende activiteiten aanbieden aan je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Je kunt vragen op een laag denkniveau omzetten in vragen op een hoog denkniveau (vanuit de Taxonomie van Bloom)
  • Je weet hoe je het onderzoekend leren kunt aanbieden aan je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Werkwijze

De workshops duren ieder 2 tot 3 uur en zijn eventueel op maat aan te passen per school.

Informatie

Prijs op aanvraag. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden of Annelies de Muijnck.

 

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel


Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel