Taal

Het ABC zet zich in voor kwalitatief goed en inclusief taalleesonderwijs, waarbinnen onderwijsprofessionals en leerlingen zich in een prettige sfeer optimaal kunnen ontwikkelen, zodat iedere leerling een geletterde burger wordt.

Dit doen wij door het bieden van deskundige begeleiding en ondersteuning bij duurzame ontwikkeling binnen in de school op het gebied van taalleesonderwijs en meertaligheid.
In verbinding met onderwijsprofessionals verzorgen wij inspirerende studiebijeenkomsten, leerlingbegeleiding, coaching en visietrajecten.

taal, taalonderwijs, primair onderwijs, concept kerndoelen nederlands, meertaligheid, begrijpend lezen

Ons aanbod op het gebied van Taal

Taaltrainingen op maat

Wij bieden trainingen op maat aan. Afhankelijk van de wensen stellen wij in overleg een passende training of werksessie samen.

Coaching en advies

We begeleiden zowel schoolteams als individuele leraren. Dit kan op het gebied van een schoolbreed taalbeleid of vakinhoudelijke vaardigheden.

Dyslexie

Vroegtijdige signalering, onderzoek en behandeling van dyslexie. Poortwachter Utrecht en Gooi & Vecht.

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid (mediawijsheid). Hoe vertaal je dit naar je curriculum, lessen en ouderbetrokkenheid?

We zijn een tweejarig verbetertraject ingegaan voor het vergroten van de leesmotivatie en -vaardigheden bij begrijpend lezen, vanuit de subsidie Basisvaardigheden. Het schoolteam is heel erg blij met de onderwijsadviseurs Merel en Lidewij. Zij hebben veel expertise, maar zijn daarnaast fijne personen die duidelijk communiceren. Ze horen inmiddels helemaal bij het team, het voelt echt als ‘we gaan het samen doen’.

Er zijn interactieve sessies gehouden en vaste klassenbezoeken. Het team groeit hierdoor echt in hun aanpak en didactische vaardigheden. IB-ers en directie worden actief meegenomen, waardoor het geleerde ook goed wordt geborgd. De hele school ademt nu ‘lezen’. Er is een studieochtend geweest voor de MR en ouders raken erg enthousiast. Kinderen die geen boek aanraakten, zijn nu echt aan het lezen. Daar doen we het voor. Het hele leesonderwijs is geboost, een inspiratie!

Menekse Kavousi
Directeur, Daltonschool De Meer

Poster: Eerste Hulp Bij Taal

  • Aanwijsposter ontwikkeld voor nieuwkomers
  • Hulpmiddel voor leraren en leerlingen
  • De Nederlandse versie hang je op in je klas
  • Deel de poster met de thuistaal met de ouders en leerling
  • In 8 verschillende talen te downloaden
Download de poster
boekenlegger, lezen, taal, boekbespreking, basisonderwijs, middenbouw, bovenbouw
boekenlegger, lezen, taal, boekbespreking, basisonderwijs, middenbouw, bovenbouw

Boekenlegger

Hoe heerlijk is het om je te verliezen in een goed boek? Dat gun je toch iedereen!

Met de boekenlegger van Het ABC kan je een mini-boekpromotie houden voor de volgende lezer van het boek. Op de boekenlegger geef je aan wat je van het boek vond. Je laat de boekenlegger vervolgens in het boek zitten en geeft het aan een klasgenoot, vriend(in) of familielid. De volgende lezer kan de boekenlegger na het lezen van het boek ook invullen.

Print de boekenlegger staand en dubbelzijdig geprint over de korte zijde.

Download de boekenlegger hier

Lespakket ‘het ontbijt’

In samenwerking met Muziekschool Amsterdam en Bas Fortgens, ook bekend van tv-programma ‘Apennoten’, heeft Het ABC een lespakket ontwikkeld om de woordenschatontwikkeling bij met name meertalige kleuters te stimuleren.

Het ontbijt staat centraal in dit lespakket. De woorden ‘brood’, ‘boter’, ‘kaas’, ‘melk’, ’thee’ en ‘honing’ komen aan bod. Het lespakket bestaat uit twee video’s, twee lesbeschrijvingen inclusief een muziekles en verschillende thema activiteiten.

Tip: heb je kinderen met een taalarme achtergrond? Begin dan met les 1 (lesbeschrijving ‘het ontbijt’) om de woordenschat te verbeteren

Wil je het lespakket ontvangen?

Gerelateerd nieuws

Vragen over taal?

Neem contact op met onze adviseurs

taal, dyslexie, meertaligheid, basisonderwijs, taalonderwijs, nt2

“Veranker taal in andere vakken en leergebieden, maak alle leraren verantwoordelijk.”

Bron: Taal en rekenen in het vizier, Onderwijsraad, 2022

Adviesrapport Taal en rekenen in het vizier